Monday 18 May 2009

Waar een discussie over Russische tomaten al niet toe kan leiden

De drie mannen met wie ik het appartement deel staan de afwas te doen, in een keukentje van 1 bij 1 meter, waar ik eerder het diner voor vanavond heb bereid, op twee pitjes. Ze lopen een beetje stoer te roepen dat vrouwen er altijd zo’n puinhoop van maken in de keuken. Natuurlijk nadat ze me hebben gevleid met complimenten over mijn kookkunsten. Ik heb zeker mijn best gedaan om een hoge standaard voor de rest van de twee weken te creĆ«ren. Waarschijnlijk gaan we dus vaak uit eten. Jammer, want ik ga graag nog eens terug naar de hypermarket. De Lenta, de supermarkt waar we de ingrediĆ«nten voor de pasta met auberginesaus en haricot verts – tonijn salade (een beetje improviseren is hier noodzakelijk) bij elkaar hebben gezocht is een soort Ikea. De typische combinatie van blauw en geel in de bewegwijzering tezamen met de metershoge voorraad aan shampoo flacons, spaghetti en flessen wodka die boven de reguliere schappen zijn opgestapeld, geven de indruk in de Zweedse meubelketen te zijn beland. Er zijn niet alleen 40 kassa’s op een rij, er staan ook drie stapels met eieren van twee, bij twee, bij twee meter. En dan is er nog de rij wodka. Denk aan je favoriete Albert Heijn en de schappen met snoep. Zoveel wodka. En dan nog meer. De winkel is bovendien 24 uur open. Mijn plan is dan ook om, laten we zeggen, een uur of drie ’s nachts, boodschappen te gaan doen. Of gewoon de winkel door te lopen op zoek naar de nachtbrakers, alcoholverslaafden of radeloze huisvrouwen. Gewoon uit nieuwsgierigheid. En die Russische tomaten…dat vond ik gewoon een mooie kop voor boven mijn stukje.

3 comments:

  1. Vonden ze je nu al verdacht Mieke?
    En zijn het een beetje leuke mannen?
    Je treft het wel hoor :P
    Liefs Suus
    PS: wat beslis je omtrent huisje?

    ReplyDelete
  2. Wat een leuk stukje! En wat geweldig om zo met je mee te reizen. Veel succes met je lessen Russisch.

    groeten
    Janneke

    ReplyDelete
  3. Mooie aftrap Mieke, duidelijk het werk van een getalenteerd journalist/onderzoeker. Maar hoe kies je nu je fles wodka? Heb je nu uren voor het schap staan dwalen? Hier is alles ok, veel plezier nog daar!!!!!
    groetjes,
    Mario

    ReplyDelete