Wednesday 20 May 2009

Naaldhakken en huwelijksaanzoeken

Een ding is meteen na de eerste dag in Rusland al duidelijk. De Russische vrouw heeft stijl. Ze is modebewust, erg slank (zeg maar gerust extreem mager) en goed verzorgd. Dames met een rok langer dan halverwege het dijbeen en hakken lager dan een centimeter of acht zijn een zeldzaamheid, tenzij ze al getrouwd zijn en de leeftijdsgrens van een jaar of vijftig zijn gepasseerd. Ze loopt de gehele Nevsky Prospekt (de exclusieve winkelstraat is vijf kilometer lang) op haar naaldhakken af, zonder maar één kick te geven. Hoe ze zo slank blijven is ook een raadsel, met het dieet van varkensvlees en room dat hier gebruikelijk is. In club Terra Cotta waar we de zaterdagnacht hebben doorgebracht, wordt me door een piepjonge en aangeschoten Nederlandse IT’er uitgelegd dat Sint Petersburg een gebrek aan mannen kent, en dat de vrouw daarom extra haar best moet doen om er eentje aan de haak te slaan. Ik heb uiteraard geprobeerd dat bevestigd te krijgen door een gesprekje aan te knopen met wat verschillende meisjes. Of het aan mijn uitspraak lag weet ik niet, maar het was duidelijk dat ze allemaal meer geïnteresseerd waren in mijn mannelijke cursusgenoten. Die waren op hun beurt echter meer geïnteresseerd in de dames die in felrode en kanariegele monokini, ingesmeerd met zonnebloemolie, op de bar stonden te dansen op muziek die in Nederland twintig jaar geleden hip was. Gelukkig werd er na enkele wodka, afgeblust met biertjes, toch nog gedanst. Toen werd het spel van flirten en veroveren pas echt duidelijk zichtbaar. Op de dansvloer probeert de Russische vrouw de man te imponeren door wulpse en hitsige bewegingen te maken. Soms verstrengeld met een van haar vriendinnen. Sommige vrouwen in de club hebben duidelijk succes. Als een relatie tot stand is gekomen, is trouwen snel aan de orde, is me sinds mijn aankomst al verschillende keren verteld. Dat de Russische man op zijn tijd ook best romantisch kan zijn, toont bijgaand huwelijksaanzoek aan. Ook al is het vrijwel zeker dat zijn vriendin een verrekijker nodig moet hebben gehad om vanuit de flat haar naam te ontcijferen. Ook nét na het weekend toont de Russische man zijn romantische aard. Hij draagt opvallend vaak een bloemetje zorgvuldig verpakt in decoratief plastic bij zich. Daarentegen lopen ze in het weekend overwegend met flessen en blikken bier rond…

1 comment:

  1. HAHA, mooi antropologisch verslag. Maarreh dat bloemetje na het weekend is dan waarschijnlijk een goedmakertje denk ik voor de misstanden van de russische man in het weekend.

    ReplyDelete